2002 – Emilio Lopez-Menchero – Once Upon a Time – publieke ingrepen

Emilio Lopez-Menchere, Belgisch kunstenaar van Spaanse afkomst bezocht Kortrijk vele malen op invitatie van ‘Liebaert Projects’. De kunstenaar pikte vooral de eigenschappen van stad en streek op, zoals ‘Texas van Vlaanderen’, teloorgaande textielindustrie en een weinig actieve, slapende provinciestad. Met zeer beperkte subsidies van Anno’02 besliste Emilio een film te maken met Kortrijk als decor, maar geënt op de film ‘Once upon a time in the West” van Sergio Leone, met als statement dat zijn film ook een nieuwe start en herleving van Kortrijk zou opleveren. De film noemt ‘ONCE UPON A TIME”om elke datering te vermijden. De kunstenaar zelf liet zich een cowboy kostuum maken in zwart, wit en rood, en trok zo doorheen de stad, waar de ‘drie’ cowboys (telkens Emilio zelf) elkaar tegenkwamen to het moment van een duel in het begijnhof te Kortrijk, waar de wit geklede cowboy de zwart geklede velde. Zoals het dorpje in de Far West werd opgeruimd van het kwaad, zo werd metaforisch ook Kortrijk van negatieve invloeden bevrijd, met het oog op een nieuwe start als bruisende stad. De film van Emilio Lopez-Menchero werd op een LED-wall op de grote makt gedurende enkele weken in de publieke ruimte getoond. Boven in de Belfort toren weerklonk ook, op regelmatige tijdstippen een ‘uitgerekte’ versie van de begintune van de film, werklong over het marktplein, maar stopte om 18.00 uur, het uur waarop, in de stad, ook alle activiteit stil viel en mensen uit het straatbeeld verdwenen.

Emilio ontwierp ook een 3 meter hoge neon om op het dak van de Tacktoren te plaatsen, witte neons, met de woorden “ONCE UPON A TIME”, welke naar het commerciële hart van de stad zou gericht worden en hede ganse breedte van de Tacktoren innemen. Deze publieke ingreep werd voorgesteld aan de stad, dienst cultuur, en werd aanvaard om te produceren en te plaatsen. “Liebaert Projects” hoopt deze ingreep in 2010 of 2011 te realiseren.

Read more.